Irrotettu säätönupit, 4 kpl. Kolme eteenpäin olevaa on
samanlaisia bakelittisiä. Niiden sisäpuolella on teksti
”Belton”. Kiinnitysruuviin pieni tippa PFR7-78 liuotinta ja
kiinnitysruuvit pyörivät hyvin. Nuppien alla musta 5mm paksuinen
huopalaikka. Oikealla sivulla on yksi ohuempi nuppi, alla
huopalaikka. Tällä akselilla on myös jatkopala, jonka ruuvi täytyy
löysätä kotelon sisäpuolelta koneiston poistamiseksi.
Nuppien toiminta edessä: Äänen voimakkuus? (vasen),
Aaltoalue(keskellä) ja Aseman viritys. Aluevaihdossa on kolme
asentoa, joista yksi C on ”tyhjä” Asteikolla on alueet
195–600 (m) ja 680–2000(m). Lisätietoja näkyy kuvissa.
Asteikkoviisari liikkuu ympyrän kehällä noin 90 astetta.
Asteikon suojalasi on kellertävää plexiä. Oikealla
sivulla oleva säädin lienee joko” herkkyys” tai
”takaisinkytkentä” potentiometri??
Valitettavasti
en perehtynyt radion toimintaperiaatteeseen ja kytkentäkaaviota ei
ollut käytettävissä, jos on koskaan tehtykään. Asia tuli
mieleeni vasta tätä kirjoittaessa.
Automaattisesti pidin Salora B:tä jonkinlaisena
”suorana” vaikka Super vastaanottimia tuli markkinoille
1930-luvun jälkipuoliskolla.
Irrotettu koneisto. Kotelon pohjassa on kolme koneruuvia,
joissa irtoprikat. Päätynupin jatkoakseli pois ennekuin koneiston
saa ulos kotelosta. Koneisto on suhteellisen siisti, ei rasvaa.
Asteikkolamppu 2V, / 0,04A (E10-kanta) on ehjä.
Shassis (koneiston pohja)on maalattu hopeapronssimaalilla ja
on siinä paikoitellen ruosteläikkiä. Näitä poistin kevyesti
hiomalla 000-terävillalla. Sen jälkeen ruosteläikkäkohtiin
pienellä pensselillä ”töpöttämällä” maalia. Maali:
Tikkurila Unica puolikiiltävä erikoisaldehydimaalia sävy
”hopea”.
Anodipariston kumipäällysteiset liitäntäjohdot (3).
Puhdistettu ja käsitelty silikonisprayllä. Johdoissa merkintälaatta
120, 9 (tai 6) ja 0. Johtojen kunto tyydyttävä.
Koneistossa on kaksi halkaisijaltaan n. 30mm paksua ja 70mm
korkeaa kelapurkkia, joita en avannut.
Pohjan puolelta katsottuna kelat näyttävät
tehdastekoisilta mutta purkit paikallisilta. Kytkennällisesti kelat
ovat KF2 ja KF1:n yhteydessä.
Mittasin putkia AVO -putkitesterillä. KF putkille ei ollut
sopivaa välikantaa mutta hehku on niissäkin kunnossa. Liimasin KF2
lasikuvun kantaan (2-komponenttiepoksiliima).
Pääteputki KL4: putken testausasetuksilla oli Ia
5,5mA (4,7) ja S 2,5mA/V
(1,8) = Hyvä. (Suluissa
nimellisarvo)
Irrotettu kotelosta kaiuttimen kiinnityslevy sekä sitten
ritiläkiskojen (5) kiinnitys puuruuvit kotelopäädyn etuosasta.
Irtipäässeet ritiläpäät ovat olleet kiinni ø3 mm / 15mm
pitkillä kotelon läpi tulevilla ruuveilla. Ruuvin toinen pää on
juotettu kiskoon ja juotos on kaikista kiskoista pettänyt.
Kiinnitys kotelon puolella on 6mm muttereilla. Irrotettu ruuvit
kotelosta.
Juotettu vanhat ruuvit kiinni kiskoihin, kts. kuvia (100W
kolvi). Kiskojen
materiaali on pinnoitettua messinkiä. Puhdistettu kevyesti kiskojen
näkyvä puoli Autoglym metallinkiillotusvahalla.
Liimattu kotelon oikeanpuoleisen ylänurkan auennut liitos
vesiohennetulla Erikeeper - liimalla ja tuettu vinkoilla kuivumisen
ajaksi. Tehty ja liimattu tammiviilusta kolme korjauspaikkaa, kaksi
kotelon etureunaan ylös ja yksi asteikkoaukon reunaan.
Muotoiltu ja hiottu kuivuneet viilupaikat ja sekä petsattu
ne ohuesti. Kuivumisen
jälkeen sivelty pienellä pensselillä korjauskohtia sellakka-
Sinoli -seoksella (muutama kerros).
Mittasin koemielessä kahden sattumanvaraisen 0,1uF(400v)
pikikondensaattorin vuotovastuksen 250V testijännitteellä. Toisen
vastus 7MΩ ja toisen 9MΩ, joten eivät ole ihan OK
(30-50M)
Pesin säätönupit ja pyyhin ne kevyesti parafiiniöljyllä.
Kotelon eräisiin viilun reunakohtiin lisätty Erikeeper –
vesiseosta estämään irrallisten viilureunojen repeytymistä.
|